Under Transportforum den 17-18 januari så kommer Triple F att ha en egen session då vi dels delar med oss av en analys av lärdomarna från omkring 30 avslutade projekt, projektresultat från två olika projekt och en paneldiskussion om hur fossilfria drivmedel kan implementeras för vägtransporter. Läs om alla våra presentationer här!
När och var: 18 januari 10.00-11.30 - Pelarsalen (Scandic Frimurarehotellet), Session 6:6
Moderator: Sofia Löfstrand, Triple F, Lindholmen Science Park
Under två andra sessioner presenterar tre doktorander kopplade till Triple F forskning:
När och var: 17 januari kl 16:24, Session 7:2 Hur kan elektrifiering bidra till ett hållbart godstransportsystem? – Tellus (Scandic Frimurarehotellet)
Sabrina Brunner
När och var: 18 januari kl 10.10, Session 7:3 Hur kan samtliga trafikslag utnyttjas i sina styrkeområden?
Saana Ollila
När och var: 18 januari kl 10.50, Session 7:3 Hur kan samtliga trafikslag utnyttjas i sina styrkeområden?
Abd Alla Ali Mubder Mubder
Utöver Triple F:s bidrag så kommer flera andra presentationer att hållas av representanter från projekt som drivs av Lindholmen Science Park, som kan vara av intresse för Triple F:s nätverk. Bland dem märks följande bidrag:
Var och när: 13.45 Session 6:2 ”Laddinfrastruktur för lastbilar” – Pelarsalen, Scandic Frimurarehotellet
E-Charge kommer under 2024 att demonstrera hur långväga, tunga lastbilstransporter kan elektrifieras. Projektet, som har ett systemperspektiv, kommer att använda sig av megawattladdning, vilket kan möjliggöra tillräcklig laddeffekt för att efter 45 minuters laddning köra upp till fyra och en halv timma med ett tungt ekipage.
Nikita Zaiko, Lindholmen Science Park
Efter presentationen av E-Charge följer två presentationer med forskning från projektet:
Var och när: 14.00 Session 6:2 ”Laddinfrastruktur för lastbilar” – Pelarsalen, Scandic Frimurarehotellet
I denna nya studie presenteras en metod som lokaliserar Sveriges laddningsinfrastruktursbehov för en helelektrisk långdistans-lastbilsflotta samt placerar ut nödvändiga laddningsstationer och utvärderar deras nyttjande. Med potentialen att ge nödvändigt underlag för en uppskalning av laddinfrastruktur för batterielektriska lastbilar.
Mattias Ingelström, Lunds universitet
Var och när: 14.15 Session 6:2 ”Laddinfrastruktur för lastbilar” – Pelarsalen, Scandic Frimurarehotellet
Denna studie synar de distansintervall som av EU är satta för hur tätt laddare för lastbilar ska sitta längs TEN-T:s stomnät och övergripande vägnät och utvärderar dessa ur ett svenskt perspektiv för att försöka förutse om en elektrifiering av dagens väggodsflöde matchar den planerade infrastrukturen.
Mattias Ingelström, Lunds universitet
Var och när: 16.06 Session 6:3 Elektrifieringen i livscykelperspektiv – Pelarsalen (Scandic Frimurarehotellet)
Resultat från ett internationellt samarbete inom det bilaterala innovationsprogrammet Future Mobility, med fokus på forskning och utveckling av batteriteknik.
Hans Pohl, Future Mobility
Var och när: 10.30 Session 7:3 Hur kan samtliga trafikslag utnyttjas i sina styrkeområden? – Kulturen (Konsert & Kongress)
Inom Rail Sweden pågår europeiska tester av det digitala automakopplet (DAC). Här kan du få höra om resultaten från de pågående testerna och hur implementeringen av DAC bidrar till att säkerställa en effektiv, säker och en konkurrenskraftig järnväg.
Anna Björkman, Rail Sweden
Var och när: 13.24 Session 7:4 Teknik och Logistikinnovationer som bidrar till utveckling av ett hållbart godstransportsystem – Kulturen (Konsert & Kongress)
Att transportera gods off peak, då det inte är någon trängsel i städerna, har visat sig vara effektivt för att minska trängsel och öka transporteffektiviteten. Detta har utforskats inom Hållbara och Integrerade urbana Transport System (HITS) och här kommer de att presentera vilka åtgärder som banat väg för positiva projektresultat och vad som behövs för att växla upp tillämpningen.
Elisabeth Hörnfeldt, Scania
Var och när: 13:42 Session 6:7 Vätgas och andra drivmedel – Pelarsalen (Scandic Frimurarehotellet)
Summering av lärdomar om underhållsbehov för vätgasfordon samt analyser av några aktuella frågeställningar om vätgas för kommersiella fordon.
Magnus Karlström, Lindholmen Science Park