High Capacity Intermodal Transport (HCIT) – effektiv och konkurrenskraftig intermodalitet för skogsnäringen
Denna förstudie synade Trafikverkets två förslag för att stimulera intermodala lösningar som skulle kunna optimera hela transportkedjan. Genom att fördjupa kunskaperna om detta syftade projektet till att ta fram ett underlag för en kommande systemdemonstrator.
Ett väl fungerande transportsystem omfattar effektiva och konkurrenskraftiga transporter från produktionsenhet till konsument via hamn och/eller terminal, så kallade intermodala transporter. Effektiviteten i intermodala transporter dimensioneras ofta av de delar av transportkedjan som har störst begränsningar: transportkapaciteten i lastbilssystemet respektive infrastrukturkapaciteten i järnvägssystemet.
För att främja effektivare och mer konkurrenskraftig intermodalitet föreslog Trafikverket i regeringsuppdraget ”Uppdrag att intensifiera arbetet med att främja intermodala järnvägstransporter” två stimulansåtgärder för att optimera hela transportkedjan:
- Dispens att använda eldrivna långa och tunga fordon (34 meter och 90/98 ton) i och kring en järnvägsterminal (100 km) om järnvägstransporten är minst 200 km.
- Utveckling av en ny generation standardiserade enhetslastbärare för att bättre utnyttja transportkapaciteten mellan järnvägsterminaler, och potentiellt även tillåta att lastbärare transporteras på ett avgränsat vägnät mellan terminal och avsändare/mottagare.
I förstudien utgick vi Trafikverkets förslag och fördjupade kunskapen om förutsättningar och möjligheter av de två föreslagna stimulansåtgärderna på två fallstudier samt generaliserade slutsatserna. Förstudien omfattade en nulägesanalys för att identifiera forsknings- och utvecklingsfronten, teoretiskt applicera stimulansåtgärderna på två fallstudier och slutligen genomföra en behovsanalys för den tänkta efterföljande systemstudien.
Målsättningen var att genomföra förstudien och att använda resultaten som underlag för en efterföljande systemdemonstrator där förslagen till åtgärder skall testas och dokumenteras i samverkan mellan akademi, näringsliv, och offentlig sektor.
Resultat
Fallstudierna som utforskats visar på betydande kostnadsbesparingar och miljövinster, men också på utmaningar med nuvarande regelverk och tekniska begränsningar för HCT-fordon.
- Beräkningarna ger att besparingarna av CO2e-utsläpp är betydande i bägge intermodala upplägg.
- Dock är totalkostnaden att köra ett intermodalt upplägg, där vägtransporten sker med 25-metersekipage, jämförbart med att köra ett 25-metersekipage direkt till exporthamn. Till detta kommer merkostnader i administration/lastplanering och extra hantering vid terminal i det intermodala upplägget.
- 2x40” HCT-transport direkt på väg är billigare än det intermodala upplägget, där vägtransporten sker konventionellt 25 metersekipage, men har högre utsläpp då det är osannolikt att en el-lastbil skulle kunna dra den aktuella vikten långa sträckor.
- Det intermodala upplägget med 2x40” HCT har lägst kostnad och utsläpp.
- I bägge 2x40” HCT-fallen minskar antal transporter lokalt. I det intermodala upplägget blir det färre nationella transporter jämfört med 25 metersekipage.
Läs mer om resultaten i slutrapporten.
Rapporter
Projektparter
Träfraktkontoret (koordinerande), Skogforsk, Fiskarheden, Västerdala Terminal, Malung-Sälen Kommun, Värmlandsterminalen, Karlstad kommun, Kristinehamns kommun
Förstudie
2023.6.2.8
Kontakt
