Hoppa till huvudinnehåll

ElRutt – Analysverktyg för elektrifiering av skogstransporter

Hur kan skogsindustrins transporter elektrifieras? Vilka logistikflöden kan bli kostnadseffektiva, kan laddning garanteras och hur påverkas logistikupplägg och -flöden? Detta undersöktes i projektet ElRutt, som arbetade fram ett analysverktyg för detaljerade simuleringar av elektrifierade transporter och med hjälp av det analyserade ett antal fallstudier.

Projektet ElRutt bidrog till att lösa Triple F:s utmaningar kopplade till ett skifte till förnybara drivmedel.  

Skogsbrukets vägtransporter står för knappt 20 procent av näringslivets transporter. Vägtransporter är helt centrala i skogsbruket, men bidrar samtidigt med ca 50 procent av skogsbrukets CO2-utsläpp. Det finns ett stort incitament hos näringen att ställa om dessa till fossilfria. Potentialen för elektrifiering är stor med relativt korta medeltransportavstånd på ca 90 km. Samtidigt är kraven på flexibilitet i ruttning, och det faktum att transporterna är geografiskt spridda, mycket utmanande.

En illustration av en timmerbil, skog och ett vindkraftverk.

Målet i projektet ElRutt var att ta fram ett analysverktyg för detaljerade simuleringar av elektrifierade transporter, och med hjälp av det verktyget analysera ett antal fallstudier för att få svar på frågeställningar som exempelvis:

  • Vilka flöden är kostnadseffektiva att elektrifiera, och var ska andra fossilfria bränslen användas? Hur stor andel av flottan kan/bör vara elektrisk?
  • Hur påverkar elektrifiering logistikupplägget och flödena?
  • Vad blir efterfrågan på el och effekt i olika punkter, givet olika strategier för laddning?
  • Hur ser samverkan ut mellan elektrifiering och tyngre transporter, 74-ton och uppåt?

På detta sätt ämnade projektet bidra med kunskap om elektrifiering i de studerade fallen, men även generell kunskap om vilka faktorer och parametrar som är viktiga för elektrifiering av tunga transporter. Projektet formulerade rekommendationer till branschen och till offentlig sektor. Sammantaget bidrog ElRutt att med kunskap som är en nyckel för elektrifieringen av tunga godstransporter i allmänhet och i skogsbrukets transporter i synnerhet.

Resultat

Analysverktyget som tagits fram för ruttning och analys av mixade lastbilsflottor har många detaljerade funktioner men lite förenklat märks bland annat detta:

Verktyget använder Skogliga versionen av Nationella Vägdatabasen (SNVDB) tillsammans med det i skogsbranschen etablerade verktyget ”Krönt vägval” för att identifiera de mest effektiva vägsträckningarna mellan alla upphämtningspunkter och alla industrier.

Sedan beräknas energiförbrukningen för el- och dieselfordon längs alla vägsträckor, med hänsyn till topografi, vägunderlag, inbromsnignar och accelerationer. För dieselfordon används en empirisk modell som tagits fram av Skogforsk i tidigare forskningsprojekt (SFCalc). För ellastbilar saknas ännu tillräckligt med data för en empirisk modell, så där används en fysikalisk modell som inkluderar rullmotstånd, luftmotstånd och gravitationskrafter. Energiförbrukningsmodellen för ellastbilar inkluderar även möjligheten till regenerering av energi när ellastbilen bromsar i nerförsbackar.

De detaljerade energiberäkningarna används som indata till ruttplaneringen. Ruttningsproblemet löses i ElRutt-verktyget som ett optimeringsproblem, med en så kallad VRP-lösare (Vehicle Routing Problem) som utvecklats i ElRutt-projektet. Optimeringsproblemet hittar den lösning som ger lägst totalkostnad (TCO, Total Cost of Operation). I lösningen av ruttningsproblemet garanteras att lösningen följer kör- och vilotider, och att el-fordon laddas när det behövs. Denna analys upprepas för många olika varianter av flottor (med olika andel elektriska fordon). Resultaten analyseras sedan för att ge jämförelser

Resultaten från projektet fyller flera viktiga funktioner:

  • Resultaten från fallstudierna har gett skogsbolagen detaljerade insikter i möjligheter och utmaningar med att elektrifiera de specifika fallen. Dels hur mycket som kan elektrifieras redan idag, dels vad som krävs för att skala upp elektrifierade transporter. Dessa insikter kommer att användas i bolagens fortsatta arbete mot elektrifierade transporter.
  • Verktyget ElRutt kommer att fortsätta att användas i forskning och i innovationsprojekt. Planer finns redan för projekten SIZE (TripleF) och TREE (Vinnova) och ytterligare projekt väntas tillkomma.
  • Projektet har också bidragit till forskningssamhället. Det har (eller ska) presenterats på både skogliga och transport-inriktade konferenser (SSAFR (2024), HVTT’18 (2025), Transportation Research Symposium (2025)).
  • Resultaten kommer även presenteras i två vetenskapliga journalartiklar.

Ta del av samtliga resultat och diskussion i slutrapporten nedan.

Projektpartners
Skogsforsk (koordinerande), Stora Enso, Södra Skogsägarna, Sveaskog 

FOI-projekt
2023.5.2.1

Kontakt

Anna Pernestål. Foto: Skogsforsk.
Anna Pernestål
anna.pernestal@skogforsk.se