Elektriska lastbilar och intermodalitet
Projektet har förberett för en storskalig implementering och drift av elektriska lastbilar inom anslutande transporter i intermodala logistikkedjor. Två elektriska lastbilar i ett High Capacity Transport-baserat regionalt och kommersiellt logistikflöde har driftats och utvärderats ur ett affärs- och systemperspektiv.
Projektets syfte var att bygga den kunskap som behövs för en snabb uppskalning av intermodala transporter med elektriska HCT-fordon i ett regionalt flöde. För att möjliggöra det måste de kritiska kunskapsområdena affärsmodeller och systemdesign utvecklas och koordineras. I projektet har erfarenheter från två fordon i verklig drift tillsammans med medskapande mellan projektets aktörer tagit fram ett system som är finansiellt dugligt och fungerade för att lösa transportbehov, samt även vara en inspiration för andra intermodala system.
Initiala beräkningar visar att det är mycket lämpligt att börja med de största ellastbilarna inom denna nisch då miljönyttan per lastbil kan bli mycket stor medan kostnaden för elektrifiering är låg eftersom endast medelstora batterier behövs.
Projektmålen:
- En testädd i tre år där två tunga ellastbilar sätts in i kommersiell drift som samlar in data i realtid för att möjliggöra optimering av bilen och logistikflödet. Detta skapar förutsättningar för att förbereda inför det växande storskaliga elektrifierade regionala HCT-systemet i anslutning till intermodala transporter.
- Beskriva strategier för att ladda och schemalägga ellastbilens användning som ska visa hur ett storskaligt system bör byggas och drivas för att uppfylla de många olika motstridiga kraven som ställs i verklig drift på ett kostnadseffektivt sätt.
- Beräkna och summera dagens påfrestning på miljön kopplat till CO2-utsläpp från åkeriets lastbilsflotta samt visa utsläppsbesparingar vid introduktion av ellastbilar till flottan i olika nivåer.
Nyttan med intermodala lösningar begränsas från användningen av dieseldrivna lastbilar inom anslutande transporter, med växthusgasutsläpp som följd. HCT på väg, kopplat till intermodala transporter, är ett sätt att öka transporteffektiviteten i transportkedjan och minska utsläppen dock utan att eliminera dessa. Om hypotesen om att detta transportsegment är passande för implementeringen av ellastbilar valideras, kan framgången snabbt kopieras och skalas utifrån lokala förutsättningar i andra intermodala system i landet, med en besparing av koldioxidutsläpp på upp till 50 000 ton CO2/år utöver den bibehållna transporteffektiviteten.
Projektgruppen har beskrivit och utvecklat affärsmodellen, anpassat de olika delsystemen såsom laddning, fordon och transportuppdrag samt dokumenterat förändringar i relationer mellan aktörer för att förstå vilka effekter förändringarna skapar i transportsystemet. En viktig del av projektet var att utveckla systemet tekniskt och affärsmässigt.
Resultat
Två elektriska HCT-ekipage har satts in i ett regionalt kommersiellt logistikflöde för drift och utvärdering ur affärs- och systemperspektiv. Det studerade systemet har potential att elektrifiera två tredjedelar av de anslutande lastbilstransporterna på kort sikt och alla inom ett par år, vilket motsvarar årliga utsläppsminskningar om 1 500-2 200 ton CO2.
Replikeringsmöjligheterna till andra kombiterminaler bedöms som mycket goda och i ett uppskalat format för samtliga av Sveriges ca 15 större kombiterminaler finns därför potential för utsläppsminskningar om 20 000-45 000 ton CO2 per år.
Utmaningar för elektrifieringsomställningen är höga investeringskostnader för lastbilar, tillgång till elnätskapacitet och behov av att bygga erfarenhet hos förare och planerare om hur ellastbilar används bäst. Elektrifieringen kan också försvåras om ägandet och driften av terminal, fastighet, laddare och lastbilar är spridda på flera olika parter. Slutligen är TCO fortfarande lite hög, men förväntas snart bli konkurrenskraftig och kan även vara det idag när lastbilarna körs mycket, till exempel i tvåskift.
Projektet har tagit fram ett grafiskt planeringsstöd och en modell som beskriver olika laddstrategier och deras kostnadseffektivitet, vilket hjälper åkerier att analysera sina behov och välja en bärkraftig laddstrategi. Kunskap från systemmodellen kommer även vara viktig för aktörer inom laddningsområdet samt för fordonstillverkare.
Ta del av alla resultat och rekommendationer i slutrapporten nedan.
Projektpartners
CLOSER vid Lindholmen Science Park (koordinerande),Chalmers Tekniska Högskola, Handelshögskolan Göteborgs Universitet, Jula och Scania.
FOI-projekt
2021.4.2.3
Kontakt
