Hoppa till huvudinnehåll

Vägar mot fossilfria godstransporter

Vilka olika scenarier skulle kunna bidra till att godstransportsektorn ska nå våra nationella klimatmål? Detta utforskas inom detta projekt, som synar effekterna av hur användandet av olika drivmedel kan hjälpa oss att nå målen, men också vilka effekter de olika alternativen kan ha på hela systemet.

I projektet undersöks utvecklingsvägar för klimatomställningen av godstransporter på väg i Sverige. Projektet sammanställer scenarier där klimatmålen nås med olika mixar av förnybara drivmedel, elektrifiering och transporteffektivitet och bedömer vad scenarierna kräver i form av ökad användning av olika typer av förnybara drivmedel.

Illustration av en väg som förgrenar sig likt pilar mot en långtradare, en dragbil och en tankbil som drivs av biogas, el och vätgas.

Mål

Det huvudsakliga målet är att identifiera åtgärder och styrmedel som bidrar till att scenarierna kan nås samt att öka förståelsen för vilka konsekvenser detta kan få för logistiksystemet, fordon, infrastruktur och konkurrenskraft. I detta ingår att öka förståelsen om sårbarhet och risker kring genomförbarheten med åtgärderna, vilket är viktigt för att kunna öka resiliensen i transportsystemets omställning. Utöver detta har projektet tre delmål: 

  1. Att ta fram ett antal scenarier med olika mixer av biodrivmedel (inklusive biogas), vätgas, e-bränslen, elektrifiering och transporteffektivitet där klimatmålen till 2030, 2040 och 2045 nås. 
  2. Att ta fram rekommendationer till beslutsfattare om hur omställningen av transportsektorn kan genomföras. 
  3. Att projektets resultat sprids och kommer till nytta bland berörda aktörer, inte minst nationella beslutsfattare, relevanta näringar och akademi.

En viktig del för att nå projektmålen är att projektet kommer genomföras i nära samarbete med ett konsortium bestående av ett stort antal relevanta aktörer som på olika sätt arbetar med godstransporter på väg och dess klimatomställning.

Projektet genomförs genom en kombination av litteraturundersökningar, egna analyser och beräkningar samt genom dialog och aktiv samverkan med ett konsortium bestående av bland annat drivmedelsbolag, fordonstillverkare, myndigheter och akademi. 

Projektparter
IVL Svenska Miljöinstitutet (koordinerande), CIT Renergy och Magnus Nilsson Produktion.

FOI-projekt
2024.6.2.2

Kontakt

Tobias Gustavsson Binder, IVL Svenska Miljöinstitutet.
Tobias Gustavsson Binder