Robusthet och effektivitet för intermodala transporter – Robin
Detta doktorandprojekt syftar till att utforska, analysera och angripa utmaningar som begränsar effektiviteten och robustheten i järnvägssegmentet av intermodala transporter. Genom att tillämpa kvantitativa metoder och utveckla modeller till beslutsstöd undersöker projektet hur intermodala transporters planering, resursutnyttjande och leveranssäkerhet kan förbättras för att stötta och påskynda övergången från väg till intermodala transporter med järnvägsbas, vilket kan ha stor effekt för att minska fossilberoendet.
Forskningsfrågorna rör hur järnvägssystemets effektivitet kan förbättras inom nyckelområden som vagnförsörjning, hamn- och terminaloperationer samt fyllnadsgradoptimering och projektet drivs med stöd av viktiga intermodala aktörer: Gothenburg RoRo terminal, APM Terminals och Scandi Bulk.
Metoden inkluderar litteraturstudier, intervjuer och utveckling av beslutsstöd och data hämtas från projektets industriella parter. Huvudsakligt angreppssätt är kvantitativa metoder som optimering, simulering och maskininlärning, där vi kombinerar AI och optimeringsmodeller i hybridlösningar eller som komplement till varandra. Dessutom används AI för dataanalys. Projektets arbetspaket täcker problemöversikt, utveckling av optimeringsmodeller för vagnförsörjning, studier av hamnar och terminaler samt optimering av nyttjande- och fyllnadsgrad.
Projektet förväntas leda till ny kunskap och verktygsprototyper som främjar effektiva järnvägstransporter, vilket är avgörande för att öka användningen av fossilfria transportlösningar.
Genom att bidra till ett mer robust och effektivt järnvägssystem, kommer projektet att stödja övergång till ökad användning av intermodala järnvägsbaserade transporter och därmed bidra till Sveriges mål att minska koldioxidutsläppen och främja ett mer hållbart godstransportsystem, i linje med Triple Fs övergripande mål om en omställning till fossilfria transporter.
Projektet genomförs i samverkan med forskningsprogrammet Kapacitet i järnvägstrafiken – KAJT.
Projektparter
RISE – Research Institutes of Sweden (koordinerande), Linköpings universitet, Green Cargo, Gothenburg RoRo Terminal, APM Terminals och Göteborgs Scandi Bulk
Doktorandprojekt
2024.7.2.1
Kontakt
Projektledare

Doktorand
