Hoppa till huvudinnehåll

Rapportering för en hållbar leveranskedja: Transportaktörernas relationer i Scope 3-utsläppsrapportering – Scope 3

Detta doktorandprojekt ska undersöka hur EU:s CSRD-direktiv och kravet på Scope 3-utsläppsrapportering påverkar samarbetet mellan aktörer inom godstransportsektorn. Med ISO 14083:2023-standarden som vägledning syftar projektet till att förbättra miljötransparensen och påskynda omställningen till ett fossilfritt godstransportsystem genom ökad förståelse för hur utsläppsdata påverkar beroenden och relationer i leveranskedjan.

För att minska utsläppen och öka företagens ansvarstagande i linje med klimatmålen, införde EU år 2023 Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Direktivet kräver att stora företag samt vissa små och medelstora företag rapporterar sina Scope 3-utsläpp, som omfattar indirekta växthusgasutsläpp från deras leveranskedja, såsom transporter och distribution. ISO 14083:2023-standarden erbjuder ett ramverk för att kvantifiera och rapportera utsläpp från transportaktiviteter och syftar till att harmonisera beräkningsmetoder för olika industrier och transportformer. 

Scope 3-rapporteringen blir därmed ett centralt verktyg för att minska utsläppen, samtidigt som den påverkar relationerna mellan varuägare, transportförmedlare och transportörer. Transportförmedlare måste tillhandahålla aktuell och tillförlitlig utsläppsdata till varuägare, och denna data finns oftast hos transportörerna. Utsläppsdata blir en värdefull resurs som ökar beroendet mellan aktörerna inom transportkedjan.

En illustration av gestalter i moln och en väg som binder dem samman.

Detta projekt syftar till att undersöka hur Scope 3-utsläppsrapportering förändrar relationer och beroenden mellan aktörer inom godstransportsektorn, för att förstå hur förändringen påverkar aktörernas förmåga att bidra till fossilfrihet av det svenska godstransportsystemet. Genom att förbättra miljötransparensen och samarbetet mellan dessa aktörer kan hållbara metoder inom leveranskedjan främjas, vilket stärker både konkurrenskraft och företagens ansvarstagande.

Projektet, som bedrivs som ett doktorandprojekt, kommer att ledas av VTI i samarbete med Chalmers och flera partners från godstransportsektorn.

Projektparter
VTI – Statens väg- och transportforskningsinstitut (koordinerande) och Chalmers tekniska högskola

Doktorandprojekt
2024.7.2.2

Kontakt

Projektledare

Jessica Wehner
Jessica Wehner
jessica.wehner@vti.se

Doktorand