Hoppa till huvudinnehåll

Hållbara godstransporter på väg – scenarioanalys

I detta projekt undersöks olika scenarier för hur den svenska vägburna godstransportsektorn ska kunna möta våra nationella klimatmål samt hur resiliensen i transportsystemet behöver utvecklas inom de olika scenarierna.

Med befintliga och beslutade styrmedel och utveckling nås inte Sveriges klimatmål för transportsektorn. Sverige klarar inte heller EU:s 2030-åtagande utan omfattande inköp av utsläppsrätter, och det långsiktiga målet om nettonoll till 2045 är i farozonen. Därtill är transportsektorns resiliens mot kritiska omvärldshändelser begränsad och kommer i och med den ökande elektrifieringen att minska om ingenting görs. 

I detta projekt analyseras scenarier för hur svensk vägburen godstransportsektor kan bidra till att nämnda klimatmål nås samt hur resiliensen i transportsystemet utvecklas för dessa scenarier. Resiliensanalysen fokuserar på förändringar som innebär systemgenomgripande förnyelse. Scenarierna representerar olika vägar för måluppfyllnad där olika tekniker bidrar olika mycket och där godstransportsektorn på väg bidrar i olika hög grad till de nödvändiga utsläppsminskningarna. De medför olika konsekvenser för bland annat fordonsflotta, infrastruktur, drivmedel och logistiklösningar.

Analyserna genomförs med en dynamisk energisystemmodell där Sveriges energisystem och transportsektorn beskrivs som ett integrerat system. Transportsektorn är beskriven på hög detaljnivå, där ekonomi, teknisk utveckling, aktörers beteende, styrmedel och annan lagstiftning inkluderas. Analysen inkluderar också input från branschens och samhällets aktörer som i projektet samlas in genom workshoppar och dialogmöten där diskussioner förs utifrån de framtagna scenarierna och förutsättningar för dem. Med hjälp av modellen visas hur olika styrmedel kan användas för måluppfyllnad.

Illustration av en väg som förgrenar sig likt pilar mot en långtradare, en dragbil och en tankbil, som drivs av biogas, el och vätgas.

Syfte

Projektet har tre syften:

  1. Presentera scenarier som uppfyller de svenska målen/åtagandena om utsläppsminskningar kopplat till godstransporter på väg.
  2. Analysera vilka åtgärder – exempelvis styrmedel – som krävs när och av vem för att scenarierna ska bli verklighet.
  3. Analysera vilka konsekvenser respektive scenario och tillhörande nödvändiga åtgärder får för aktörer inom transportbranschen och andra berörda aktörer.

Analyserna ska omfatta hur de olika scenarierna skiljer sig åt med avseende på fordonsflottans sammansättning, nödvändig utbyggnad av ny infrastruktur, påverkan på transportkostnad, utformning av logistiklösningar, samt nödvändiga åtgärders påverkan på transportsystemets resiliens. 

Representanter från berörda aktörsgrupper involveras aktivt i projektet genom två dialogmöten/ workshops. Berörda aktörer inkluderar åkerinäringen, transportköpare, laddoperatörer, fordons-tillverkare, elnätsbolag, drivmedelsproducenter, berörda myndigheter så som Trafikverket, Energimyndigheten med flera. Aktiv involvering under projektets gång förkortar kommunikationsvägarna och bidrar till att säkra att projektets rekommendationer är av en typ som kan föras vidare till implementering

Projektresultaten presenteras i form av en policybrief som ska kunna ligga till grund för beslutsfattare både inom politiken och inom transportsektorn för vilka nödvändiga åtgärder som behöver vidtas för att godstransporter på väg ska kunna ställa om till ett fossilfritt och resilient system.

Projektparter
RISE (koordinerande), 2030-sekretariatet, DB Schenker och Volvo Technology.

FOI-projekt
2024.6.2.3

Kontakt

Kristina Holmgren
Kristina Holmgren