Elektrifiering av godstransporter på väg
Vilka är anledningarna till att elektrifieringen av tyngre vägburna fordon och godstransporter går långsammare än den för bilar? Inom denna förstudie utforskas detta genom att sammanställa resultat från olika studier på området. Litteraturgenomgången, som ger en bredare bild av ett komplext system, kompletteras sedan med intervjuer och workshoppar, för att kunna leda fram till nycklar för att driva på elektrifieringen i olika segment.
Medan elektrifieringen av personbilar har ökat markant på senare tid går elektrifieringen av tyngre fordon och godstrafik långsammare. Ytterligare åtgärder krävs för att öka elektrifieringstakten och därmed nå uppsatta mål angående minskade utsläpp från transportsektorn. Ett flertal systemdemonstratorer och utvecklingsprojekt gällande elektrifiering av godstrafik på väg har genomförts under senare år, dock är det en utmaning att enkelt få en överblick av resultaten och kunna dra sammanlagda slutsatser kring situationen och förutsättningarna för olika segment.
Projektet kommer att sammanställa resultat från ett flertal olika studier inom området (inkluderandes vetenskapliga artiklar, rapporter, tester och demonstratorer) och dra slutsatser om hur elektrifiering kan implementeras i olika segment kopplat till vägtransporter. Kunskapsluckor och hinder kommer också att identifieras. Kunskapsinhämtningen utgår från en litteraturgenomgång som kompletteras med intervjuer och workshops med relevanta aktörer som fokuserar på att tydliggöra situationen vad gäller elektrifiering för respektive segment. De segment för vilka andra fossilfria alternativ kan förväntas behövas som komplement till elektrifierad godstrafik på väg kommer också att belysas.
Syfte och mål
- Syftet med projektet är att kartlägga tidigare projekt inom området och sammanställa befintliga resultat för att klargöra hur elektrifiering kan möjliggöras för olika segment av godstransporter på väg och tydliggöra kvarvarande hinder.
- Resultaten riktas sig till såväl industri som politik, myndigheter, offentlig förvaltning och akademi genom att synliggöra vilka forsknings- och utvecklingsinsatser samt förstärkta styrmedel som de olika aktörerna behöver fokusera på för att främja elektrifiering av godstransporter på väg för olika segment.
- Det övergripande projektmålet är att kunna visa hur berörda aktörer kan fylla identifierade luckor inom forskning och utveckling för att bidra till ökad elektrifiering av godstransporter på väg, och därmed bidra till att våra miljö- och klimatmål för transportsektorn nås.
Fokus i projektet ligger på nyttiggörande av tillgänglig forskning och utveckling, därför syftar flera aktiviteter till att nå ut med resultatet och diskutera konkreta lösningar med industri, myndigheter och beslutsfattare på regional eller nationell nivå.
Projektparter
IVL Svenska Miljöinstitutet (koordinerande) och Lindholmen Science Park.
Förstudie
2024.6.2.1