Analys av dubbelriktad laddning för en flotta av godsfraktande elfordon
Projektet syftar till att öka kunskapen om Vehicle-to-Grid (V2G) för tunga godstransporterande elfordon. Detta ska ske genom att undersöka hur flottor av elfordon optimalt kan handla på elmarknader, hur V2G-funktionalitet kan testas och utvärderas, samt vilka konsekvenser detta får för ägandekostnader och klimatomställningen. Målet är att visa hur V2G kan göra elektrifierade lastbilar mer ekonomiskt attraktiva och därmed påskynda övergången till fossilfria transporter.
Utsläppen från tunga fordon (över 3,5 ton) svarar för omkring en tredjedel av vägtrafikens klimatutsläpp. Totalt innebär det att godstransporterande fordon står för cirka 10 procent av de totala svenska klimatutsläppen. Ägandekostnaden är avgörande när operatörer väljer typ av fordon. I stora drag utgörs ägandekostnaden av förarlön, kapitalkostnader och energikostnader. För ett fossilfordon är energikostnader desamma som bränslekostnader, för ett elfordon är det likvärdigt med de kostnader som uppstår i samband med laddning.
Vehicle-to-Grid (V2G), det vill säga dubbelriktad laddning, möjliggör att elfordon kan överföra energi tillbaka till elnätet. För användare av elfordon möjliggör V2G lägre laddningskostnader. Anledningen är att elfordon kan bli en aktiv aktör på elmarknader och därigenom ge inkomst även när ett fordon är parkerat. Exempelvis kan inkomster fås på energi-spot-marknaden genom att köpa energi när det är billigt och att sälja när det är dyrt. På balansmarknaden får en aktör betalt i relation till erbjuden effektkapacitet. Helt avgörande för V2G teknikens framgång är funktionalitet som ser till att fordon agerar intelligent på en eller flera elmarknader. Bra sådan funktionalitet ger höga inkomster med minimalt batterislitage.
Projekts syfte är att öka kunskapen inom V2G för godstransporterande fordon. Syftet förtydligas med följande frågor, vilka projektet avser att besvara och/eller behandla:
- Hur kan en flotta av elnätsinkopplade fordon optimalt handla på minst en elmarknad?
- Givet V2G-funktionalitet som handlar på minst en elmarknad, hur kan denna testas och utvärderas?
- Vilka blir konsekvenserna, ur ett ägandekostnads- och klimatomställningsperspektiv, av att tillämpa V2G för en flotta av tunga godstransporterande fordon?
Den första frågan kan ses som nödvändig för att hantera den sista frågan. Metoder för att hantera problemen är matematisk modellering, simulering, optimering samt maskininlärning. Utöver dessa metoder ämnar industripartern i projektet testa V2G-handels algoritmer på en faktisk flotta av nätinkopplade elfordon.
Projektets sluteffekt är kunskap som bidrar till V2G teknikens etablerande för godsfraktande fordon. Väl fungerande V2G teknik kan bli avgörande för att en operatör av godsfraktande fordon väljer elektrifierade varianter, därigenom påskyndas omställningen till fossilfrihet.
Projektparter
RISE Reasearch Institutes of Sweden (koordinerande) och Energy Bank
Förstudie
2024.7.2.8
Kontakt
Projektledare
