Nu startar tre nya projekt som kommer att utforska olika scenarier för hur vi ska kunna nå våra klimatmål inom godstransportsektorn, hur vi på bästa vis kan utveckla transportsystemet på ett hållbart vis och vilka hinder vi behöver övervinna för att påskynda omställningen av tunga lastbilar. Projekten har fått finansiering via Triple F:s strategiska utlysning.
Triple F:s strategiska utlysning stängde i april och målet var att hitta projekt som relaterar till bestämda teman som kan komplettera Triple F:s projektportfölj. De tre nya projekten relaterar därför till temana Elektrifiering av godstransporter och Scenarioanalys för skiftet till förnybara drivmedel av godstransporter på väg. Två projekt som gör scenarioanalyser med olika tillvägagångssätt där resultaten förväntas komplettera varandra. Sammantaget kan de nya projekten ge viktiga nycklar för framtida forskning, utveckling och implementering då de tar breda grepp kring utvecklingen och aktörerna som driver den.
– Genom dessa tre projekt kommer vi att kunna få en större översikt av befintlig forskning och se vilka vägar och hinder som står inför oss i omställningsarbetet. Det är viktigt för att vi ska kunna driva på utvecklingen med så stor precision som möjligt. Vi ser fram emot att få ta del av deras resultat och sprida dem för att skynda på och inte minst effektivisera omställningsarbetet, säger Sofia Löfstrand, programföreståndare för Triple F.
Se hela Triple F:s projektportfölj här och en analys av portföljen här.
De tre projekt som nu startar är:
Vilka olika scenarier skulle kunna bidra till att godstransportsektorn ska nå våra nationella klimatmål? Detta utforskas inom detta projekt, som synar effekterna av hur användandet av olika drivmedel kan hjälpa oss att nå målen, men också vilka effekter de olika alternativen kan ha på hela systemet. Projektet genomförs genom en kombination av litteraturundersökningar, egna analyser och beräkningar samt genom dialog och aktiv samverkan med ett konsortium bestående av bland annat drivmedelsbolag, fordonstillverkare, myndigheter och akademi.
Läs mer om projektet här!
I detta projekt undersöks olika scenarier för hur den svenska vägburna godstransportsektorn ska kunna möta våra nationella klimatmål samt hur resiliensen i transportsystemet behöver utvecklas inom de olika scenarierna. Projektet synar även hur olika typer av drivmedel kan användas för olika applikationer och hur det påverkar systemperspektivet samt vilka åtgärder – exempelvis styrmedel – som krävs när och av vem för att scenarierna ska bli verklighet. Analyserna genomförs med en dynamisk energisystemmodell där Sveriges energisystem och transportsektorn beskrivs som ett integrerat system.
Läs mer om projektet här!
Förutsättningarna för eldrivna lastbilar är olika inom olika segment och elektrifieringen av tyngre vägburna fordon och godstransporter går långsammare än för bilar. Inom detta projekt utforskas förutsättningarna för en elektrifiering av lastbilar genom att sammanställa resultat från olika studier. Litteraturgenomgången kompletteras med intervjuer och workshoppar med industri, myndigheter och beslutsfattare för att kunna klargöra hur elektrifiering kan möjliggöras för olika segment av godstransporter på väg och tydliggöra kvarvarande hinder.
Läs mer om projektet här!
Just nu är vår ordinarie utlysning öppen. Den ger möjlighet att ansöka om finansiering för förstudier, FOI-projekt och doktorandprojekt. Läs mer här!