Hoppa till huvudinnehåll

Nya resultat visar på potential för intermodala HCT-lösningar inom skogsindustrin

fredag, november 15, 2024

Inom projektet High Capacity Intermodal Transport (HCIT) – effektiv och konkurrenskraftig intermodalitet för skogsnäringen, har Trafikverkets två förslag för att stimulera intermodala lösningar synats i relation till transporter inom skogsindustrin. Nu har projektet gått i mål och resultatet visar bland annat att det finns god potential för att kombinera HCT med intermodala lösningar i denna sektor men att det finns utmaningar att förhålla sig till.

Arvid Guthed presenterar under Triple F:s slutkonferens och en ikon som illustrerar projektet.

Projektet, som var en förstudie, synade Trafikverkets två förslag för att stimulera intermodala lösningar som skulle kunna optimera hela transportkedjan. Genom att fördjupa kunskaperna om detta syftade projektet till att ta fram ett underlag för en kommande systemdemonstrator.

Vad är det ni utforskat inom projektet?

– Förstudien har tittat på användandet av HCT-transporter som en del i intermodala transportkedjor mellan sågverk och exporthamn, i synnerhet frakt av sågade trävaror i 40 fots containrar. Syftet har varit att utvärdera potentiella nyttor gällande utsläpp, trafikarbete och kostnader i jämförelse med vägtransporter med 25 meters ekipage på väg mellan sågverk och exporthamn, säger Arvid Guthed från Arvid Guthed Consulting som varit med och drivit förstudien.

– Dagens villkor för HCT, med fokus på vikt, ger att man inte kan ha ett 1:1-förhållande mellan den godsvolym man lastar i 40 fots containrar och den godsmängd man kan frakta i ett HCT-ekipage. Förstudien har utgått från ett teoretiskt HCT-ekipage där lastförhållandet är modulärt i det avseende att vad som lastas på sågverk motsvarar vad som kan stuffas i två stycken 40 fots containrar.

– Detta har stor potential att sänka utsläpp, trafikarbete och kostnader i matartrafiken mellan ett sågverk och lokal järnvägsterminal och på så vis stärka det intermodala upplägget 

Projektets tre viktigaste resultat

  1. Att ett intermodalt upplägg med HCT-transporter som motsvarar två stycken 40 fots containrar med avseende på vikt i matartrafik till en järnvägsterminal med omlastning för den långväga transporten till exporthamn ger bäst resultat gällande utsläpp, trafikarbete och kostnader. 
  2. Kan man inte möjliggöra den lastvikten i HCT-matartransporten på lokala vägar till järnvägsterminal är kostnadsbesparingen att köra HCT-ekipagen på större vägar från sågverk till exporthamn likvärdig, men utsläppen minkar inte i samma utsträcknig då el-lastbilar inte lämpar sig för de vikterna och avståenden. 
  3. Det finns en risk att renodlade vägupplägg med HCT-transporter konkurrerar ut intermodala upplägg med låga utsläpp baserade på HCT om det perifera vägnätet inte öppnas upp för HCT-transporter med laster över 80 ton.  
     

Vad ser ni inom projektet som nästa steg kopplat till resultaten?

– Ambitionen är att kunna demonstrerar att långa och tunga transporter är genomförbara på det perifera vägnätet för att kunna skapa underlag för att öppna upp lokala vägar för HCT-transporter som motsvarar lastvikten av två stycken 40 fots containrar.