Hoppa till huvudinnehåll

Ny doktorsavhandling med fokus på effektiva och hållbara byggtransporter

måndag, november 18, 2024

Tidigare under hösten så disputerade Triple F-doktoranden Farah Naz vid Institutionen för teknik och naturvetenskap, Linköpings universitet. Hon försvarade då sin avhandling med titeln Improving Transport Efficiency in the Construction Supply Chain, som är kopplad till projektet Fossilfri bygglogistik. I sitt arbete har hon klarlagt flera utmaningar kopplade till byggtransporter men även lösningar som kan effektivisera desamma. Ta del av hennes tankar här!

Farah Naz presenterar sin avhandling under Triple F:s höstkonferens 2024 och en illustration för hennes projekt Fossilfri bygglogistik.

I avhandlingen, som hon även presenterade under Triple F:s höstkonferens, har Farah undersökt hur man kan förbättra effektiviteten i byggtransporter genom att använda logistiktjänster, digitala verktyg och informationsdelning för att skapa mervärde för de inblandade aktörerna.

Vad är det du har utforskat?

– Jag har undersökt hur man kan förbättra effektiviteten i byggtransporter (construction transport efficiency, CTE) genom logistiktjänster, digitala verktyg och informationsdelning för att skapa värde för aktörer som transportörer, huvudentreprenörer, materialleverantörer och avfallsuppsamlare, säger Farah Naz.

– Jag har främst studerat den sista transportsträckan och fokuserat på materialets rörelse från materialleverantören till byggarbetsplatsen samt avfallsmaterialets rörelse från byggarbetsplatsen till avfallsuppsamlaren. Projektet jag jobbat i har undersökt byggtransporter inom husbyggnation. Observationsenheten (Unit of Observation) har varit transport, vilket inkluderar både material- och avfallsflöden, medan analysenheten (Unit of Analysis) handlar om att skapa värde genom att förbättra CTE.

Vilka är dina huvudsakliga resultat?

– Det har framgått att det saknas standardiserade data inom byggtransporter, vilket utgör ett hinder för digital transformation. Och så finns det ett behov av bättre integration av digitala verktyg i byggtransportflöden för att minska beroendet av manuella processer. En studie visade att en effektiv integration av digitala verktyg i transportflöden kan spara upp till 20 minuter per flöde.

– Förbättringen av CTE (Construction Transport Efficiency) sker gradvis, främst på grund av den ihållande informationsasymmetrin inom byggbranschens försörjningskedja.

Vad anser du att det borde forskas vidare på, baserat på dina resultat? 

– Nästa steg kopplade till mina resultat är att utforska samordning, makt och förtroende inom byggtransporter. Detta kommer att bidra till att utveckla strategier som stärker relationerna mellan aktörer och förbättrar hela byggbranschens försörjningskedja. 

– Det vore också värdefullt att undersöka elektrifieringens påverkan på att förbättra CTE. Även om eldrivna lastbilar ofta lyfts fram för sina fördelar i att minska buller och CO2-utsläpp, skulle en detaljerad undersökning av hur elektrifiering specifikt bidrar till förbättrad CTE vara värdefull, avslutar Farah Naz.

Stort grattis till denna bedrift, Farah!