Hoppa till huvudinnehåll

Många Triple F-resultat att ta del av under Transportforum 2025

-
Linköping Konsert & Kongress, Konsistoriegatan 7, Linköping

Den 15-16 januari hålls Transportforum i Linköping och under denna stora konferens kommer en rad resultat och insikter från Triple F-finansierade projekt att presenteras på flera håll. Bland annat så kommer presentationer med koppling till Triple F att behandla ämnen som digitaliseringens potential inom sjöfarten, vätgasdrivna lastbilars framtid, omställningen till eldrivna lastbilar och miljözoner. Här kan du hitta alla engagemang som är kopplade till oss – och en rad andra intressanta presentationer!

Arrangeras av: 
VTI
En illustration av innovation samt text som säger Transportforum och VTI.

Presentationer med koppling till Triple F-projekt
 

15 januari

Configurations and effects of PCS on maritime service quality

När och var: 11.50 Session 10:1 Digitala ekosystem för ökad transporteffektivitet – Danssalen

Hur kan sjöfarten utnyttja digitalisering för att lyfta kvaliteten på sina tjänster? Port Community Systems (PCS) erbjuder en lösning, men dagens forskning saknar viktiga insikter ur ett försörjningskedjeperspektiv. Denna studie identifierar nyckeldimensioner som formar PCS och avslöjar hur de kan förbättra kvaliteten på sjöfartstjänster och hur smarta informationssystem kan revolutionera hela försörjningskedjan och skapa en mer effektiv och sammanhängande maritim sektor. Forskningen finansieras av Triple F och är en del av projektet Trafikslagsövergripande digitalisering: Klimateffektivitet genom ökad samordning och informationsdelning i multimodala noder: MODIG-LOG.
Abd Alla Ali Mubder Mubder, Linköpings universitet/VTI

Welfare effects of bilateral carbon policies in the shipping sector

När och var: 13.30 Session 1:2 ”Hantera transportsektorns utsläpp: Kostnadseffektivitet, acceptans och samarbete mellan länder” – Duetten

Hur kan internationell sjöfart nå ambitiösa klimatmål när globala avtal ofta saknar kraft att genomdrivas? Med skärpta utsläppsmål från IMO analyserar denna studie tre strategier för att minska koldioxidutsläpp – från idealet om globalt samarbete till realistiska lösningar som bygger på nationella och bilaterala åtgärder. Upptäck hur smarta, självverkande policys kan bli nyckeln till en grönare framtid för världens sjöfart. Forskningen finansieras av Triple F och är en del av projektet Trafikslagsövergripande digitalisering: Klimateffektivitet genom ökad samordning och informationsdelning i multimodala noder: MODIG-POL.
Saana Ollila, VTI/Linköpings universitet

Vätgasdriven tung trafik

När och var: 13.30 Session 6:2 Fossilfria drivmedel för tung trafik och sjöfart – Operetten

Hur ser premisserna ut för vätgasdriven tung trafik i Sverige under kommande år? Den frågeställningen utreds inom det Triple F-finansierade projektet Förutsättningar för vätgasdriven tung trafik. Genom att analysera infrastruktur, tillverkning och synergier inom industrin ämnar projektet ge åkerier ett trovärdigt beslutsunderlag för framtida investeringar och visa vägar mot en snabbare omställning till fossilfria godstransporter. Projektet jämför även hur vätgasdrift står sig mot andra fossilfria alternativ.
Karl Jivén, IVL Svenska Miljöinstitutet

Vem kommer äga framtidens eldrivna lastbilar?

Var och när: 16.24 Session 7:3 Omställning mot elektrifierade godstransporter – Wallenbergssalen

Elektrifiering av vägtransporter är nyckeln till att minska Sveriges transportrelaterade koldioxidutsläpp. Men för åkeriföretag är övergången från diesellastbilar till eldrivna alternativ fylld av utmaningar – från höga initialkostnader till osäkerheter kring laddinfrastruktur och räckvidd. Den här studien belyser de avgörande faktorerna och ger insikter för att stötta åkerier i den komplexa omställningen till fossilfria transporter. Forskningen finansieras av Triple F och är en del av projektet EVÅLUTION – Elektrifieringens utveckling ur ett åkeriperspektiv.
Sabrina Brunner, VTI/Linköpings universitet
 

16 januari

Hur kan företag med klimatmål skynda på omställningen till fossilfria godstransporter?

När och var: 10.00 Session 6:4 Incitament för mer hållbara transporter – Operetten

Företag med egna klimatmål, som Science-Based Targets, står inför nya politiska och tekniska förutsättningar. EU:s Fit for 55-paket ställer krav på minskade utsläpp samtidigt som fossilfria transportalternativ, som ellastbilar och biodrivmedel, blir alltmer tillgängliga. Transportköpares roll är avgörande för att driva efterfrågan på hållbara lösningar och minska utsläppen, men resultaten visar att frivilliga klimatåtgärder inte räcker för att nå målen. Hör mer om vad som kan krävas, baserat på resultat från det Triple F-finansierade projektet Frivilliga klimatåtaganden på godstransportområdet – hur kan de bidra?
Tobias Gustavsson Binder, IVL Svenska Miljöinstitutet

Är miljözoner ett lämpligt verktyg för att snabba på elektrifieringen av lastbilar i städer?

När och var: 11.06 Session 6:4 Incitament för mer hållbara transporter – Operetten

Ellastbilar spelar en avgörande roll för att nå EU:s klimatmål, men försäljningen går långsamt. Miljözoner klass 3, där endast el-, vätgas- eller biogasdrivna fordon tillåts, kan bli ett kraftfullt verktyg för att skynda på övergången. En ny studie från det Triple F-finansierade projektet Miljözon klass 3 lastbilar visar att dessa zoner har potential att öka elektrifieringen i städer, stöds av kommunala trafikpolitiker och kan genomföras utan större påverkan på näringslivet.
Tobias Gustavsson Binder, IVL Svenska Miljöinstitutet

Energi, effekt och flexibilitet – vad behövs för att ladda fler ellastbilar vid terminaler?

När och var: 11.12 Session 7:6 Hållbara godstransporter i städer med exempel på användning av elektrifierade fordon – Danssalen

Inom projektet LEELA, Lokala energisystem för laddning av lastbilar vid terminaler, som drivs av CLOSER och finansieras av Triple F, utforskas det hur solpaneler och batterisystem på logistikterminaler inte bara förbättrar energieffektiviteten, utan också sänker kostnaderna för lastbilsflottans laddning. Presentationen kommer att ge en överblick över framtida steg för implementering och vilka nya utmaningar vi står inför för att fortsätta driva på användningen av förnybar energi inom transportsektorn.
Janis Danebergs, CLOSER

Från returproblem till cirkulära lösningar

När och var: 12.35 Session Tema Cikularitet: Cirkulära flöden och transporter – Musikalen

I denna session, som består av både presentationer och en paneldiskussion, diskuteras hur befintliga transporter kan nyttjas för nya cirkulära flöden och hur smarta logistiklösningar kan möjliggöra för en ökad återanvändning. Dessutom kommer panelisterna att prata om transporternas roll i en cirkulär ekonomi och om eventuella intressekonflikter och utmaningar som kan uppstå mellan rådande trender och en ökad cirkularitet. Deltar gör bland andra Klas Hjort, LTH, som är aktiv inom ASTER och nyligen slutrapporterade det Triple F-finansierade projektet Smarta Fossilfria Returer.
Klas Hjort, LTH

Posterutställning

När och var: 15 jan 10.00-17.00 och 16 jan 08.30-15.30 – Nedre Bistron

Triple F – Nordiskt samarbete för en accelererad omställning ​till ett fossilfritt godstransportsystem​

Inom Triple F pågår ett initiativ för att stärka nordiskt samarbete för omställningen till ett fossilfritt godstransportsystem.​ Arbetet utgår från en SWOT-analys som kartlägger nuläget för fossilfria godstransporter​ i Norden och identifierar styrkor, svagheter, möjligheter och hot.​ Kom och hör mer om hur vi tillsammans med aktörer från de nordiska länderna tagit resultaten vidare och hur vi vill driva på arbetet framöver!
Sofia Löfstrand, Petra Stelling, Kristina Andersson och Francisco Marquez, Triple F

Andra intressanta presentationer
 

15 januari

Digitalization of Electrified Logistics Systems Facilitating Scale Up

När och var: 11.30 Session 10:1 Digitala ekosystem för ökad transporteffektivitet – Danssalen

Elektrifierade lastbilar formar framtidens hållbara godstransporter, och Sverige ligger i framkant. Genom det banbrytande projektet Regional Electrified Logistics, REEL, som samlar 40 aktörer och testar 70 elektriska lastbilar, utforskas nya lösningar för att skala upp och effektivisera tekniken. I denna presentation tittar vi närmare på hur digitaliseringen av nödvändiga system kan och behöver utvecklas för att driva på elektrifieringen på bästa vis.
Ted Kruse, CLOSER

Vägen mot gröna bränslen för sjöfart och hamnar

När och var: 13.52 Session 6:2 Fossilfria drivmedel för tung trafik och sjöfart – Operetten

Sjöfarten står inför en stor omställning då både Internation Maritime Organization (IMO) och EU vill fasa ut fossila bränslen. Men hur ska övergången genomföras i praktiken? Ett svar kan finnas i Interreg-projektet Blue Supply Chains, som leds av CLOSER och där forskare och näringsliv, ledda av IVL Svenska Miljöinstitutet, i samverkan tagit fram en nationell strategi för bunkring och laddning av fartyg i svenska hamnar. Genom en kombination av analyser, intervjuer och pilotstudier har projektet identifierat vägen framåt – en strategi som inte bara stödjer sjöfartsbranschen utan också bidrar till ett hållbart samhälle i stort.
Karl Jivén, IVL Svenska Miljöinstitutet

Omkörning av cyklister med långa fordonståg på landsväg

När och var: 14.25 Session 11:7 Cykling utanför tätort – Spegelsalen

Längre fordonståg, High Capacity Transport (HCT), kan leda till lägre kostnader, ökad energieffektivitet och minskade koldioxidutsläpp. Men hur påverkas säkerheten för cyklister? Medan tidigare tester genomfördes i en kontrollerad inomhusmiljö, har det inom CLOSER-projektet HCT Duo Demo testats med längre fordonståg i verklig trafik för att säkerställa både klimatnytta och trafiksäkerhet. Välkommen att ta del av resultaten!
Jesper Sandin och Katja Kircher, VTI

Systemsyn vid utrullning av elfordon

När och var: 15.30 Session 6:3 Systemsyn vid utrullning av elfordon – Studion

Under agendapunkten presenteras och diskuteras resultat från tre olika projekt, med titlarna: "A Large-Scale Empirical Analysis of Electric Vehicle Usage and Charging: Operational Demands and Infrastructure Implications", "Elbilars påverkan på lokala elnät" och ""Electric Road - The Enabler of Emission-Free BRT in Trondheim?".
Moderator: Magnus Karlström, Lindholmen Science Park

E-Charge: Systemdemonstration av batterielektriska lastbilar för långväga transporter

När och var: 15.30 Session 7:3 Omställning mot elektrifierade godstransporter – Wallenbergssalen

Batterielektriska tunga lastbilar implementeras i urbana och regionala logistikflöden i allt större utsträckning. Prototyp- och serietillverkade fordon har körts i en mängd olika applikationer i bland annat det av FFI finansierade initiativet REEL. I projektet E-Charge tas ett ytterligare steg i den tekniska utvecklingen av batterielektriska lastbilar. Fordon med större batterikapacitet demonstreras och laddinfrastruktur med upp till 1 MW laddeffekt implementeras för att demonstrera och förstå hur långväga transporter ska kunna elektrifieras framöver. Under Transportforum kommer de initiala resultaten från drift av logistikflöden i systemdemonstrationen att presenteras.
Nikita Zaiko, Lindholmen Science Park

Let’s electrify road freight through coordination

När och var: 16.42 Session 7:3 Omställning mot elektrifierade godstransporter – Wallenbergssalen

Elektrifiering av tunga vägtransporter är en nyckel till minskad miljöpåverkan och en fossilfri framtid. Men hur övervinner vi utmaningarna? Genom samordning mellan logistikleverantörer och varuägare kan kostnads- och logistikrelaterade hinder hanteras, vilket för oss närmare en grönare transportsektor. Den här studien visar hur samarbete kan bana väg för framgångsrik implementering av batteridrivna tunga elfordon och revolutionera logistiken. Forskningen utförs inom projektet E-Charge.
My Jobrant, Linköpings universitet
 

16 januari

Hur kan hållbarhetsdata påverka omställningen till hållbara transporter?

När och var: 10.54 Session 7:6 Hållbara godstransporter i städer med exempel på användning av elektrifierade fordon – Danssalen

Hållbara transporter är avgörande för framtidens samhälle, men bristen på trovärdig hållbarhetsdata skapar utmaningar för transportköpare. Genom en pilotstudie inom HITS testas en vision om realtidsdelning av hållbarhetsdata – en del av det så kallade ”physical internet”. I projektet kopplas hållbarhetsdata till paketförsändelser i Stockholm och Södertörn för att analysera effekterna av att gå från dagdistribution till off peak-leveranser. Tidiga resultat visar på ökad transporteffektivitet, minskad miljöpåverkan och förbättrad arbetsmiljö för chaufförer, vilket stärker viljan att driva mot hållbara lösningar. CLOSER är en av parterna som är med i projektet.
Elisabeth Hörnfeldt, Scania

Workshop: Förbättra trafiksäkerheten i städer med AI

När och var: 14.30 – Operetten

I denna workshop, arrangerad av Drive Sweden och SAFER kan du få verktygen du behöver för att använda AI i arbetet med att förbättra trafiksäkerheten i din stad! Under workshopen kommer experter att ge en grundläggande förståelse för AI, praktiska råd om hur du kan komma igång, samt insikter från verkliga fallstudier, före deltagarna tillsammans identifierar trafiksäkerhetsutmaningar och undersöker hur AI kan hjälpa till att prioritera och lösa dessa. Lämna workshopen inspirerad och redo att ta steget mot säkrare och smartare stadsmiljöer!
Moderatorer: Malin Andersson, Drive Sweden & Magnus Granström, SAFER